Търсене
Моля, въведете името, адреса или БУЛСТАТ/ЕИК на предприятието, чийто отчет търсите и натиснете бутон "Търсене" !


Последна новина
Удължен е срока за превалутиране на капиталите на търговските дружества до края на 2028 година
02 септември 2026 г
Народното събрание прие промени в Закона за въвеждане на еврото в Република България, с които срока за превалутиране на капиталите на търговските дружества се удължава от 12 на 36 месеца от датата на въвеждането на еврото.
Така дружествата ще разполагат с още две години, за да приведат капитала си от левове в евро и да отразят промяната в учредителните си документи. На практика срокът се удължава до края на 2028 г.
С промените се уточнява и редът, по който ще се представят устави и дружествени договори при вписвания в Търговския регистър. Превалутиран устав или дружествен договор няма да се изисква при всяко вписване, само заради промяната на капитала в евро. Такива документи ще бъдат необходими, когато конкретното вписване, така или иначе, е свързано с промени в устава или дружествения договор.
Това означава, че дружествата няма да са задължени да предприемат отделна процедура единствено за да представят превалутирани учредителни документи, както беше досега при публикуване на годишни финансови отчети, например. Промяната ще се извършва в рамките на сроковете и процедурите, приложими към съответното дружество, а актуализираните документи ще се представят, когато има и друго основание за промяна в тях.
Това не отменя изискването за спазване на срока- края на 2028 г, т.е.ако в дружеството за тези 3 години не са настъпили промени, изискващи промени и в устава или дружествения договор, преди края на 2028 година, то е задължено да поиска обявяване на превалутиран капитал в дружествените си документи.
Законопроектът беше приет на първо и второ четене в рамките на едно пленарно заседание. С удължаването на срока и с уточняването на изискванията за представяне на превалутирани документи се създава по-практичен ред за дружествата при преминаването към евро.
Промените засягат широк кръг търговски дружества и имат значение както за сроковете за превалутиране на капитала, така и за документите, които ще се представят при бъдещи вписвания в Търговския регистър.
Промяната има за цел да разтовари и нормализира работата на търговския регистър, който се затрупа с огромен брой заявления за кратко време, което доведе до много голямо забавяне при вписванията.
От АВЕ КОМЕРС ЕООД

Въпроси и отговори
» Задължително ли е публикуването на ГФО за ДЗЗД без дейност?
» Пропуснали сме да си публикуваме отчетите за 2022, 2023 и 2024 г. Какво да направим?
» Пропуснали сме да си публикуваме отчетите в търговския регистър. Може ли да ги публикуваме при Вас, вместо това?
» Пропуснали сме да публикуваме декларация за липса на дейност до 30-ти юни. Можем ли да я публикуваме до 30-ти септември? вижте повече .

|
Кой къде публикува ГФО?
Кой, къде и до кога трябва да публикува годишните си финансови отчети- ГФО или Декларация по чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч за липса на дейност?
Съгласно Закона за счетоводството, бюджетните предприятия и ЕДНОЛИЧНИТЕ ТЪРГОВЦИ, неподлежащи на независим финансов одит, НЕ ПУБЛИКУВАТ годишни финансови отчети- ГФО за годините, в които не са подлежали на одит и не публикуват Декларации за липса на дейност по чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч за годините, в които нямат дейност. Кои предприятия не подлежат на задължителен финансов одит, вижте в чл.37 от Закона за счетоводството.
На основание чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСЧ, годишни финансови отчет- ГФО не публикуват и предприятията, които не са извършвали дейност по смисъла на § 1, т. 30 от ДР на същия закон, като в този случай, те са задължени до 30-ти юни на следващата календарна година да публикуват декларация, с която декларират това обстоятелство, съответно в ТРРЮЛНЦ, когато по принцип публикуват там своите ГФО, или в икономическо издание или интернет, когато по принцип публикуват там своите ГФО.
От 2020 година задължението за публикуване на Декларация по чл. 38, ал. 9, т. 2 за липса на дейност е еднократно, т.е. предприятие, което през 2020 година е декларирало по реда на ЗСч, че не е извършвало дейност през 2019 г и през следващите години е продължило да няма дейност, няма задължение отново да декларира това обстоятелство.
Образец на Декларация по чл.38, ал.9, т.2 за липса на дейност в текстов формат, можете да изтеглите от тук, а в ПДФ формат, можете да изтеглите от тук:
Ако въпреки това желаете да публикувате отчетите си или декларация, че не сте извършвали дейност в интернет, ние сме готови по Ваше желание да ги публикуваме.
ГФО или Декларация по чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ПУБЛИКУВАТ:
В икономически издания или интернет:
1. До 30-ти юни 2026 г:
- ГФО публикуват всички непререгистрирани в ТРРЮЛНЦ, юридически лица с нестопанска цел- ЮЛНЦ.
- Декларации по чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч за липса на дейност, публикуват предприятията от т. 2 /ДЗЗД, ТП и пр./ и непререгистрираните ЮЛНЦ, които не са извършвали дейност през 2025 г и не са декларирали липса на дейност през предходните години.
2. До 30-ти септември на 2026 г, ГФО публикуват:
- всички неперсонифицирани дружества /дружества по Закона за задълженията и договорите- ДЗЗД или граждански дружества по ЗЗД/;
- търговските представителства, взаимоспомагателните каси, нотариалните сдружения, адвокатските съдружия и дружества, регистрираните вероизповедания, църковните настоятелства, сдружения на етажната собственост и всички юридически лица, които не са търговци и не са юридически лица с нестопанска цел по смисъла на ЗЮЛНЦ, подлежащи на вписване в ТРРЮЛНЦ и
- чуждестранните лица, осъществяващи стопанска дейност на територията на страната чрез място на стопанска дейност, които не подлежат на вписване в Търговския регистър.
В Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел- ТРРЮЛНЦ:
1. До 30-ти юни 2026 г
- Декларации по чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч за липса на дейност, публикуват всички търговци по смисъла на търговския закон /ТЗ/- ЕООД, ООД, СД, КА, КДА, ЕАД, АД, Европейски обединения по икономически интереси, Европейски дружества и Европейски кооперативни дружества, клонове на чуждестранни търговци и кооперации, вписани в ТРРЮЛНЦ, ако не са извършвали дейност през 2025 г и ако през предходните години вече не са декларирали липса на дейност и
- Декларации по чл. 38, ал. 9, т. 2 от Зсч за липса на дейност, публикуват пререгистрираните след 01 юни 2020 г, ЮЛНЦ, ако не са извършвали дейност и вече не са декларирали това обстоятелство.
2. До 30-ти септември 2026 г
- ГФО публикуват всички търговци по смисъла на търговския закон /ТЗ/- ЕООД, ООД, СД, КА, КДА, ЕАД, АД, Европейски обединения по икономически интереси, Европейски дружества и Европейски кооперативни дружества, клонове на чуждестранни търговци и кооперации, вписани в ТРРЮЛНЦ и само подлежащите на независим финансов одит Еднолични търговци.
- ГФО за 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024 и 2025 г публикуват пререгистрираните след 01 юни 2020 г, ЮЛНЦ.
Тук следва да се уточни, че разпоредбата на § 55 от ПЗР към ЗИД на ЗКПО /Дв бр. 104 / 2020 г/ не изисква изрично от пререгистрираните ЮЛНЦ след 01.01.2021 г, да публикуват и ГФО за 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024 и 2025 г, но следвайки духа на закона и изскванията за публичност на финансовите отчети, това следва да бъде направено и за тях.
Вижте повече възможности за публикуването на годишните финансови отчети- ГФО в търговския регистър
Въпреки, че предприятието Ви може да не попада сред задължените да публикуват в интернет отчетите си или декларация за липса на дейност, ние сме готови по Ваше желание да ги публикуваме.
Ако сте пропуснали да публикувате отчетите си или декларация за липса на дейност за някоя от миналите години, не се притеснявате да ни ги изпратите- ще ги публикуваме.
Важно уточнение! Таксата от 7.00 лв, платена еднократно, осигурява изисквания от чл. 38, ал. 7, от Закона за счетоводството, 3-годишен неплатен свободен достъп до Вашите ГФО. За публикуваните Декларации по чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч (Декларации за неактивност или Декларации за липса на дейност) законът не уговаря срок, в който те да бъдат публично достъпни, т.е. те трябва да бъдат винаги достъпни. Заплатената към нас такса от 7.00 лв осигурява само 3-годишен свободен, неплатен достъп до публикуваните от Вас, Декларации по чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч (Декларации за неактивност или Декларации за липса на дейност). Ако жалаете този срок да бъде удължен, можете да заплатите нова такса за нов 3-годишен период.
|